Türk Popunda “Yerli Kabile Vokalleri”

Genel, Şarkılar

“Öyle bir şey var mı yahu?!” diye düşünerek yazıya başlayanlara sesleniyorum: Öyle bir şey var 🙂

Türk Pop müziğinde ciddi miktarda, “yerli kabile dilinde”,  yani anlamı/çevirisi olmayan  vokaller, sözler bulunuyor. Bazen şarkının merkezindeler, sözlerin bir parçası gibi; bazen de ince bir detay olarak saklanıyorlar arkalarda.

Biz bunları genelde “la la laaa” “na na naa” gibi basit formatlarda duyarız (veya söylerken böyle eşlik ederiz). Bazı bombastik pop şarkılarımızda ise, arkadan Afrikalı veya Kızılderili bir kabile üyesi gelmiş back vokal yapıyormuş gibi garip, anlamsız, ama çok “catchy” bir yorum duyarız.

Örneklere geçelim, uzattık 🙂

Bence bu kategorinin kralı, OKAİ YAMAŞİTA KOMBAMBAA KOMBAMBAA !

(Yazdığım şeyin hiçbir anlamının olmaması ve herkesin aynı şeyi müzik olmadan bile gayet iyi anlaması mükemmel bir olay )

Yonca Evcimik’in 1994’te çıkardığı “8:15 Vapuru” adlı teklisinden (single’ından) bahsediyorum. Şarkının adı “8:15 Vapuru” ama, girişteki bu kabile vokali şarkının adı haline gelecek kadar güçlü. Hatta “okai yamaşita kombamba” diye aratın direkt şarkıya ulaşabilirsiniz. Ben şahsen, 94 senesindeki 110cm&40kg Musatafayı, sadece “okai yamaşita kombamba” kısmını tekrarlarken hatırlayabiliyorum 🙂 “Okai yamaşita kombamba” nedir abi !? 🙂 Müthiş ! Kabileden adam getirmişler işte. (Kabilen adam getirmemişler tabi, efsane perküsyoncu abimiz Aydın Karabulut hem uydurmuş hem seslendirmiş bu saçma vokali)

Dinleyelim de, “oha 22 yıl geçmiş! yaşlandık bee!” diyip bunalıma da girelim.

Benzer örnekler de var tabi:

Hakan Peker’in “Karam” (İllâ Ki – 2000) şarkısı mesela.. yine şarkının başlangıcında,“Elalooğbayiyelaloppayi” (böyle yazıya çevirmeye de bayılıyorum) diye giriyor kabileli abimiz vokallere. Şarkının o kadar önemli bir parçası ki bu vokal, çıkartsan şarkı  dinlenmez. Şarkının devamında bu vokalle solo bile çekiyorlar. Bence güzel örneklerden biri “Karam”. (Şarkının Arapça versiyonunda da aynı vokaller olduğu gibi korunmuştur)

Hakan Peker’in, Mihaela Militaru’yu röntgenlediği bu efsanevi klibi, siz pek değerli okuyucularıma armağan ediyorum  🙂

Neden bahsettiğimiz belli oldu bence, az veya çok. Vokal olacak, ne dendiği anlaşılmayacak, dile pelesenk olacak..

Güzel bir iki örnek daha vereyim videosuz, sonra ustalara geçelim..

Reyhan Karaca – Sevdik Sevdalandık (1997) (Fötr şapkalı küpeli arkadaşın söylediği bölüm)

Hande Yener – Hasta (2012) (iki bölüm arasındaki efektli vokal)

Hakan Peker – Salına Salına (klibin başında, “vokummoiye kummooğğ” )

 

Bu tür vokalleri neredeyse her şarkısına monte eden, ve bunu da çok iyi yapan bir adam var Türk Popunda; Özkan Uğur !

Onun bestelediği veya vokallerini yaptığı tüm şarkılarda bu tip kabile vokallerini duyabilirsiniz. Uyduruyor, yaratıyor, hatta içine kabile şefi kaçıyor konserlerde; danslarını da yapmaya başlıyor (Bkz: O Bakış )

Hemen çalmaya başlasın, biz okumaya devam edelim.

Şarkının hangi kısmından bahsettiğimi belirtmeme gerek yok sanırım 🙂 “HAMBALELEYYAMBALEYYOO” derken yine içine şeytan kaçmış modunu gözlemliyoruz, müthiş bir adam ! 🙂

Tamamı kabile olan şarkısı var hatta MFÖ’nün; SUDE (1990 – Söz: Özkan Uğur) şarkısını  şimdi söyleme başlasak, bir noktasındaki “gel kız gel” kelimeleri dışında hiçbir manası yok. Ama hepimiz de ezbere biliyoruz o ayrı 🙂 Nasıl bir deli ile karşı karşıya olduğumuzu göstermek için, şu versiyonu paylaşıyorum

Bu alanda bir diğer uzman da Cihan Okan. Sezen Aksu’nun efsanevi vokalisti, büyük üstat. Onun vokalleri biraz daha harmoniktir, ağıt gibidir. Öyle bir yerinde şarkının, öyle bir vokal yapar ki, kenarını nakış gibi işler.

Mesela mı ? 4:20’den başlayın, hatta Cihan Okan bitirince durmayın, oradan Nurcan Eren’e devam edin.. İnanılmaz şeyler var orada.

Cihan Okan’ın bu tip yorumları için çok güzel bir örnek daha var, onu paylaşayım. Vokal taksimi yapıyor adam videonun başında. (00:00-01:40). Video kalitesiz ama, iş görür.

Örnekler bunlarla sınırlı değil tabi, ama biz burada noktalayalım. Aklınıza gelen örnek olursa buradan yorum yazın bana. Ama lütfen “Rimi Rimi Ley” veya “Honki Ponki” gibi şeyler olmasın, sinirlerim oynuyo 🙂

 

indir

O Bakış 🙂

Reklamlar

Türk Popunda “Yerli Kabile Vokalleri”” üzerine 2 yorum

  1. geçen hafta kız kardeşim nişanlım ve ben ankaraya giderken arabada hakan peker-karam dinliyorduk ordaki kabile ezgisini o kadar ezberlemişiz ki o an aklıma geldi özkan mı ya bu dedim? 27 yaşındayım ilk defa aklıma geldi bu sesin özkan uğura ait olabileceği ve anca bakabildim. İnternette dolanırken senin bu blog yazısını keşfettim hayat işte nerden nereye getirdi yine beni. Ellerine sağlık kardeşim çok güzel bir flood olmuş..

    Liked by 1 kişi

    1. Çok teşekkür ederim kardeşim, umarım keyifle okudun, okursun… Uğraşıp bu kadar detaylı şeyler yazmam, sen beğenince daha anlamlı oldu. Eyvallah.

      Beğen

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s